Beste (toekomstige) ouder(s),
Wij zijn heel blij dat jullie interesse hebben in onze kinderopvang ‘Het Kikkertje’.
In deze brochure vind je alvast informatie en afspraken terug.
Indien er onduidelijkheden of vragen zijn, aarzel zeker niet om ons te contacteren!
We willen als kinderdagverblijf graag open staan voor ieder kindje van 0 jaar tot aan de schoolleeftijd. We willen graag in een huiselijke sfeer, doch met een vaste structuur en de gepaste leermomenten voor de kindjes samen werken tot jullie kindje een vrolijke peuter is die klaar is om te vertrekken naar school.
We willen graag samen met de ouders het kind laten groeien en begeleiden in iedere nieuwe stap dat ze nemen.
We werken volgens de richtlijnen van Kind en Gezin, we volgen de kindjes op met het volgsysteem.
We werken graag samen met de ouders om het kindje samen op te voeden. Iedere nieuwe stap wordt genomen in samenspraak met de ouders.
We kiezen bewust voor 5 kleinere locaties met hun eigen verzorgsters zodat de kindjes zich vertrouwd en veilig voelen. Iedere locatie heeft zijn eigenheid omdat iedere begeleidster haar eigen accenten legt en haar eigen sterktes naar boven laat komen.
2.3 Organisatorische structuur
Kinderopvang ‘Het Kikkertje’ heeft 5 verschillende groepsopvangen:
Evelyne staat in voor de algemene organisatie van de kinderdagverblijven. Zij is bereikbaar van 6u tot 20u op openingsdagen via:
· Telefonisch: 0475 51 57 24
· Mail: evelyne@kinderopvanghetkikkertje.be (ook op zondagavond)
Wij zijn van maandag tot vrijdag open van 7u tot 18u00.
Wij sluiten alle wettelijke feestdagen en brugdagen, 2 weken in de zomervakantie alsook tussen kerst en nieuwjaar.
De verlofperiodes worden in oktober gecommuniceerd via mail en de website naar de ouders.
Als ouder kan je kiezen tussen 2 soorten schema’s, een vast schema of een variabel schema. Indien u kiest voor een variabel schema dien je met volgende zaken rekening te houden. Enerzijds moet je elke maand het schema doorgeven aan Evelyne Delaere. Anderzijds kunnen wij maar een aantal kindjes met een variabel schema inschrijven per opvanglocatie.
Wij werken met een digitaal aanwezigheidsregister ‘D-care’. Dit dient als digitaal communicatiemiddel tussen opvang en ouders. Bij het vertrek ’s avonds krijgen jullie via mail het dagverloop van jullie kindje. Dit vervangt uiteraard het babbeltje niet als je je kindje komt ophalen maar dient ter ondersteuning.
Voor kinderen is het belangrijk dat er regelmaat en structuur is. Daarom vinden wij het belangrijk dat wij een duidelijke structuur hanteren doorheen de dag. Daarom vragen wij om je kindje voor 9u naar de opvang te brengen en pas na 16u terug op te halen. Zo kan jullie kindje aan alle activiteiten doorheen de dag deelnemen. Wij begrijpen dat er uitzonderlijke situaties zijn waarbij je je kindje pas later/ vroeger kan brengen en of ophalen. Wij hebben hier uiteraard respect voor en vragen dit dan te melden in de opvang.
Hieronder vind je een globale leidraad hoe een dag in ‘Het kikkertje’ eruit ziet voor de peuters. Er kan hiervan uiteraard afgeweken worden wanneer u kindje andere noden en of behoeften heeft.
7u – 9u00
Ontvangst van de kinderen.
Kinderen kunnen vrij spelen met aangeboden speelgoed.
9u00 – 9u30
Soep of water (afhankelijk van (weers)omstandigheden/ seizoen)
9u30 – 9u45
Verzorgingsmoment/ zindelijkheidstraining
9u45 – 10u45
Vrij spel/ Geleide activiteit
10u45 – 11u
Opruimen en klaarmaken om te eten
11u – 11u45
Eten
11u45 – 12u30
Algemeen verzorgingsmoment/ zindelijkheidstraining en klaarmaken om te gaan slapen
12u – 14u
Slapen
14u – 14u30
Verzorgingsmoment/ zindelijkheidstraining
14u – 15u
Vrij spel
15u – 15u30
Fruit
15u30 – 16u30
Vrij spel/ Geleide activiteit
16u30 – 17u00
Verzorgingsmoment/ zindelijkheidstraining
17u00 – 17u45
Vrij spel
17u45 – 18u00
Boterham of koekje
18u00 - 18u30
Vrij spel
Wij vinden het belangrijk dat baby’s op hun eigen ritme en tempo kunnen ontwikkelen en houden hier dan ook mee rekening.
Zoals je kan zien hebben we in de opvang enkele vaste verzorgings- en of zindelijkheidsmomenten. Wanneer de begeleidsters opmerken dat dit eens extra nodig is wordt dit dan ook gedaan.
Vooraleer je kindje definitief start in de opvang vragen wij dat je kindje al eens komt wennen naar de opvang. Wij hechten hier veel belang aan ongeacht de leeftijd van het kindje en of je al een eerdere ervaring met de opvang hebt.
Kind & Gezin beveelt wennen sterk aan omwille van volgende voordelen:
· Door de overgang van de thuissituatie naar de opvang geleidelijk te laten verlopen, zal het kind minder stress ervaren. Het kind krijgt hierdoor de tijd om te wennen aan een nieuwe omgeving, geuren, geluiden, stemmen van begeleidsters en andere kindjes, een ander ritme,…
· Er kan een vertrouwensrelatie groeien tussen kind, ouders en begeleidsters
· De ouders en begeleidsters kunnen praktische informatie uitwisselen over het dagritme en de gewoontes van het kind en over de werking van de opvang.
Wenmomenten worden als volgt georganiseerd:
· Dag 1: De ouders kunnen samen met het kindje op afspraak langskomen om gedurende ongeveer 1uur samen met het kindje te wennen aan de opvang. Op dit moment vindt er een gesprek plaats tussen de vaste begeleidsters en de ouder(s) om de gewoontes van het kindje te leren kennen. De laatste documenten worden dan ook in orde gebracht. Dit wenmoment is gratis.
· Dag 2: Het kindje komt 2u à 3u alleen naar de opvang wennen. We vragen dat hierin een slaapje als voedingsmoment in plaatsvindt. Dit wenmoment is gratis
· Dag 3: het kindje komt 3u à 4u alleen naar de opvang wennen. We vragen terug dat hierin een slaapje als voedingsmoment in plaatsvindt. Dit wenmoment is niet gratis en betaal je een halve dag aanwezigheid volgens het inkomenstarief.
Wij worden voor het organiseren van onze kinderopvang erkend en gesubsidieerd door Kind & Gezin. Daarom moeten wij aan allerlei voorwaarden voldoen. Één van deze voorwaarden is onze werking pedagogisch organiseren en evalueren. Dit doen we door onderstaande acties te ondernemen:
· Wij vullen op regelmatige basis een eigen ontwikkeld kind-volgsysteem in. Hiervoor staan we stil bij de ontwikkeling van elk kindje individueel. Hiervoor vinden we het belangrijk dat we vooral kijken naar wat het kind al kan.
· In ons leven zijn er heel wat gevaren en risico’s. Ook jonge kinderen kunnen hiermee in aanraking komen. Daarom proberen wij ons hiervan zo bewust mogelijk van te zijn. Dit doen we door onze werking continue te analyseren op mogelijke risico’s. Het is natuurlijk onmogelijk om alle risico’s weg te halen uit het leven, maar we proberen ons hiervan bewust te zijn en deze zo miniem mogelijk te houden.
· We vinden het belangrijk om kwalitatieve kinderopvang aan te bieden. Hiervoor staan we regelmatig stil bij de werking van de opvang en ons eigen handelen. Deze evaluatie gebeurt aan de hand van stellingen en vragen over een bepaalde situatie en of moment. Daaruit formuleren we concrete acties om onze kwaliteit teverbeteren.
De prijs wordt bepaald volgens je inkomen, als kinderopvang hebben we een attest inkomenstarief nodig. Dit kan pas aangevraagd worden op het moment dat jullie kindje geboren is. Ben je toch nieuwsgierig hoeveel je zal betalen? Dit kan je steeds simuleren via de website van Kind & Gezin.
Bovenop deze prijs vragen wij €1,5 voor administratieve kosten.
In de totaalprijs zijn volgende zaken dus inbegrepen:
· 9-uurtje: bestaande uit water, melk, soep (afhankelijk van het seizoen)
· Vers bereid middagmaal: bestaande uit aardappel/ pasta/ rijst – groenten – vlees/ vis – water.
· 3-uurtje: bestaande uit vers gemaakte fruitpap/ fruit – boterham/ yoghurt/ koekje – water.
· Luiers (merk Pampers)
· Alle lichte verzorgingsproducten (inotyol, daktozin, dermocreme, fysiologisch water, vochtige doekjes, oraal koortswerend middel…)
Indien je je kindje te laat komt ophalen mogen wij een bijkomende kost van €5,00 per begonnen 10 minuten aanrekenen.
Wij werken met een wekelijkse facturatie waarbij de keuze is via domiciliëring of overschrijving.
Wij vinden het belangrijk om flexibel te kunnen zijn naar alle ouders, maar daarom vragen we ook jullie medewerking. Wanneer je kindje niet komt door verlof en/ of afwezigheid vragen wij om dit zo snel mogelijk door te geven aan Evelyne Delaere. Op deze manier kunnen ouders in nood beroep doen op de opvang.
Indien je kindje ziek is, koorts heeft en of overgeeft vragen wij om dit voor 8u30 te melden aan de begeleidsters in de opvang. Wij vragen om je kindje pas na 24u koortsvrij terug naar de opvang te brengen. Bij de start van de opvang wordt het telefoonnummer van de opvanglocatie meegedeeld.
Wij opteren ervoor om alle ouders een onbeperkt aantal respijtdagen te geven. Dit omdat wij graag zo flexibel mogelijk zijn. Het is dus leuk als we zo snel mogelijk weten dat je kindje niet aanwezig zal zijn om een ander kindje op te vangen. Een extra opvangdag kan ook altijd via mail aangevraagd worden bij Evelyne. Het is dus niet noodzakelijk om een doktersbriefje te bezorgen wanneer je kindje afwezig is door ziekte.
Wanneer je de opvang na 9u verwittigd dat je kindje afwezig zal zijn kan deze dag toch aangerekend worden. Er treedt dan ook steeds een noodprocedure in werking waarop alle (nood)nummers worden opgebeld tot wij weten dat het kind in veilige handen is en bijvoorbeeld niet vergeten is in de wagen door een verstrooide ouder.
Indien je kindje ziek wordt in de opvang worden de ouders steeds verwittigd en kan er gevraagd worden om je kindje zo snel mogelijk op te halen.
Wanneer je kindje een ongeval tegen komt kan er steeds beroep gedaan worden op de verzekering van de opvang. In geval van nood worden alle nodige documenten in orde gebracht door de opvang of door Evelyne Delaere.
Wanneer je kindje medicatie moet nemen in de opvang vragen wij om hiervoor een doktersattest te bezorgen.
Wanneer jullie definitief beslissen om jullie kindje in één van onze kinderdagverblijven in te schrijven ontvangen jullie van ons een online inschrijvingsprocedure (via google documenten). Daarin vind je het huishoudelijk regelement en schriftelijke overeenkomst terug. Wanneer wij deze documenten volledig ingevuld terug ontvangen zullen wij jullie schriftelijk bevestigen dat je kindje is ingeschreven. Indien de online inschrijvingsprocedure niet lukt kunt u ons steeds contacteren en helpen wij jullie hier met veel plezier verder in!
We vinden het altijd fijn om een geboortekaartje te ontvangen als je kindjes geboren is. Mocht er iets veranderen aan de startdatum is dit ook altijd leuk om dit te horen.
Gelieve ons op de hoogte te houden wanneer je kindje is geboren en met de (meest) specifieke startdatum dat jullie kindje in de opvang zal starten. Op deze manier kunnen wij een nauwkeurigere planning opmaken en jullie een vlotte start laten ervaren in de opvang.
Één maand voor de ‘officiële’ start van je kindje mogen jullie ons contacteren voor een afspraak te maken in de opvang. Dit moment wordt gebruikt om:
· Het ondertekenen van het huishoudelijk reglement en schriftelijke overeenkomst die jullie reeds online invulden;
· De belangrijkste afspraken tussen de opvang en de ouders nog eens te overlopen;
· Telefoonnummer opvanglocatie en vriendschapsverzoek gesloten facebookgroep (indien gewenst)
· Wenmomenten af te spreken;
· Het overlopen van de specifieke gewoonten, behoeften en zorgen van u kindje. Hiervoor krijgen jullie ook een ‘info-fiche’ mee om alles nog eens op te noteren. Mogen wij vragen op dit zo volledig mogelijk in te vullen en terug mee te brengen op de eerste wendag van je kindje. .
Wij willen jullie nogmaals bedanken voor de interesse in ons kinderdagverblijf!
Wij hopen dat u alle nodige eerste informatie hebt teruggevonden in deze info-brochure.
Graag verwelkomen wij jullie op afspraak graag nog eens in één van onze kinderdagverblijven voor een vrijblijvende rondleiding. Dan maken we even tijd om alle ruimtes te tonen waar de kindjes verblijven.
Mochten jullie toch nog vragen en of opmerkingen hebben staan wij hier graag voor open en kan dit gedaan worden via evelyne@kinderopvanghetkikkertje.be.
Met vriendelijke groeten
Het Kikkertje-team
Vakantie 2024
Donderdag 31 oktober- vrijdag 1 november
Maandag 11 november
! OP 24 december sluiten we om 16u!
Woensdag 25 december – vrijdag 3 januari 2025
Vakantie 2025
woensdag 1 januari - vrijdag 3 januari (nieuwjaar)
Vrijdag 18 april - maandag 21 april (Pasen)
Donderdag 1 mei-Vrijdag 2 mei (Dag van de arbeid)
Donderdag 29 mei - Vrijdag 30 mei (Hemelvaart)
Vrijdag 6 juni uitzonderlijk gesloten door teambuilding
Maandag 9 juni (Pinkstermaandag)
Maandag 21 juli - vrijdag 8 augustus (Zomerverlof)
Vrijdag 15 augustus (Hemelvaart)
Maandag 10 november- Dinsdag 11 november (Wapenstilstand)
! Woensdag 24 december sluiten we om 16u!
Donderdag 25 december tem zondag 4 januari 2026 (Kerstverlof)